Wywieranie wpływu i obrona przed manipulacją

Zdarza się, że ludzie mylą wywieranie wpływu z manipulacją. Zachowanie manipulatora ma zdecydowanie negatywne podłoże, odnoszenie osobistych korzyści i realizację jedynie własnych potrzeb. Osoba manipulowana jest zazwyczaj nieświadoma manipulacji, przez co nie może się skutecznie bronić przed ich wpływem.

Wywieranie wpływu ma odmienne intencje, to zdolność wpływania na postawy, przekonania i zachowania innych ludzi bez wykorzystania siły, swojej pozycji lub władzy formalnej, w ramach ogólnie przyjętych zasad społecznych.

W tej sytuacji umiejętność wywierania wpływu na zachowania innych, skuteczne radzenie sobie z różnymi grami prowadzonymi przez ludzi oraz obrona przed manipulacją staje się niezbędną kompetencją menedżerów do zarządzania ludźmi.

Program:

  • Wywieranie wpływu i manipulacja w kontaktach biznesowych
  • Gry międzyludzkie. Wpływ a własne interesy
  • Jak rozpoznać i ochronić siebie przed manipulacjami
  • Mechanizmy wywierania wpływu społecznego (konformizm, naśladownictwo, modelowanie, posłuszeństwo wobec autorytetu)
  • Manipulacje skoncentrowane na samoocenie – publiczna a prywatna samoocena, ingracjacja
  • Manipulacje oparte na dysonansie poznawczym
  • Manipulacje emocjami – rozśmieszanie, wyprowadzanie z równowagi, huśtawka emocjonalna, reguła kontrastu i wzbudzania poczucia winy
  • Manipulacje poczuciem kontroli
  • Manipulacje podczas dyskusji – przesadne uogólnienia, etykietowanie, doprowadzanie do utraty panowania nad sobą, zmiana tematu, przeszkadzanie, utrudnianie, wyśmiewanie, podpieranie się cudzym autorytetem